Postural yoga/Dynamisk postural yoga

Postural yoga/Dynamisk postural yoga

Postural yoga / Dynamisk postural yoga

Bli posturalt medveten i din vardag – när du ligger, sitter, står och går – och hitta en avspänd och stark hållning inifrån och därigenom fysisk balans! Postural yoga passar alla kroppar och är ett fantastiskt komplement till annan träning. Den ger dig styrka inifrån och ut och detta ger i sin tur fysisk balans.

De posturala musklerna är bland annat våra hållningsmuskler nära ryggraden. Det är vår primära muskulatur, medan all annan muskulatur är sekundär. Med härligt avspänd djupandning med magen och enkla yogaövningar stärker vi dessa posturala djupgående muskler. Vi stärker våra psoasmuskler (ett samlingsnamn för psoasmajor, psoasminor och iliacus), som utgår från mitten av ryggen, löper på insidan av bukhålan och fäster i lårbenet. De stabiliserar rygg och bäcken och ger en jämn viktfördelning från huvudet till fötterna. Just våra höftböjarmuskler är ofta stela och utmattade och behöver stärkas. Vi stärker även vår sekundära muskulatur och genom medvetenhet och noggrannhet kan du släppa på spänningar och obalanser i kroppen, vilket öppnar upp för smärtlindring och funktionsförbättring i hela kroppen.

Vi har två olika klasser där vi fokuserar på den posturala muskulaturen:
Postural yoga – mest liggande och med rulle som hjälpmedel (tidigare Pilates) samt
Dynamisk postural yoga  – en blandning av yoga i flöde och olika stärkande övningar liggande, sittande och stående (tidigare Vinyasayoga på tisdagar)

Instruktör Postural yoga
Monica Gustavsson

Monica Gustavsson

Instruktör Ashtangayoga, Mysore, Postural yoga

Monica Gustavsson

Monica Gustavsson

Instruktör Ashtangayoga, Mysore, Postural yoga

Monica har drivit Yogastudio Samadhi här i Strängnäs i 9 år och har alltid tyckt om att träna. Monica har under de senaste 25 åren utbildat sig inom och undervisat i aerobics, spinning, pilates, step up, core och body pump på gym. Sedan 11 år tillbaka är Monica licensierad Ashtangayogalärare och hon har även fortbildad sig inom yinyoga hos Magdalena Macweld. Monica åker kontinuerligt på utbildande resor och de resorna har fört henne bland annat till Indien, Thailand, Grekland Portugal och Aruba. Monicas främsta förebilder inom Ashtangayogan är Petri Räisänen och Maria Boox, för vilka hon tränat under åren. I Jönköping finns Hanna Larsson som inspirerat Monica att ha Vinyasayogaklasser, där Monica får använda sin erfarenhet av olika former av fysisk träning och yoga då hon sätter ihop klasser som ger hela kroppen styrka, balans och flexibilitet.

Anmäl dig

Du kommer att få ett bekräftelsemail när du har skickat din anmälan. Om det inte dyker upp, kolla i skräpposten. Tack!