Ashtangayoga

Ashtangayoga

är en fysisk yogaform med fokus på andningsteknik (pranayama), yogaövningar (asanas) och blickfokusering (dristi). Du följer ett strikt flöde av asanas där andningen synkroniseras med rörelserna.

Ashtangayogan ger dig ökad muskelstyrka, balans, smidighet och livskraft. Genom medveten andning, yogapositioner, blickfokusering och koncentration utvecklar du din kroppskontroll och din kontroll över sinnena likväl som en medvetenhet om ditt inre.

Alla positioner (asanas) har ett terapeutiskt syfte, att balansera upp obalanser och vitalisera kroppen. Varje asanas är förberedande för de efterföljande. Det finns tre grupper av serier i ashtanga yogasystemet. Den första serien (yoga chikitsa) avgiftar och rättar till kroppen.

De åtta grenarna, ash-tanga, är en del av Patanjali Yoga Sutras och en viktig del av yogan. Dessa kan tolkas och beskrivas på olika sätt men varje gren är en länk som är av betydelse för de andra. Dess åtta grenar är: Yama (återhållsamhet), Niyama (disciplin), Asana (ställningar), Pranayama (andningskontroll), Pratyahara (tillbakadragande av sinnena), Dharana (koncentration), Dhyana (meditation), Samadhi (kontemplation/djup meditation).

Ordet yoga har tre betydelser, möjlighet,välgång och förening. Yoga är också den heliga kunskapen om hur vi läker just just obalanser och till slut blir ett med oss själva.

 

Instruktör Ashtangayoga
Monica Gustavsson

Monica Gustavsson

Instruktör Ashtangayoga, Mysore, Postural yoga

Monica Gustavsson

Monica Gustavsson

Instruktör Ashtangayoga, Mysore, Postural yoga

Monica har drivit Yogastudio Samadhi här i Strängnäs i 9 år och har alltid tyckt om att träna. Monica har under de senaste 25 åren utbildat sig inom och undervisat i aerobics, spinning, pilates, step up, core och body pump på gym. Sedan 11 år tillbaka är Monica licensierad Ashtangayogalärare och hon har även fortbildad sig inom yinyoga hos Magdalena Macweld. Monica åker kontinuerligt på utbildande resor och de resorna har fört henne bland annat till Indien, Thailand, Grekland Portugal och Aruba. Monicas främsta förebilder inom Ashtangayogan är Petri Räisänen och Maria Boox, för vilka hon tränat under åren. I Jönköping finns Hanna Larsson som inspirerat Monica att ha Vinyasayogaklasser, där Monica får använda sin erfarenhet av olika former av fysisk träning och yoga då hon sätter ihop klasser som ger hela kroppen styrka, balans och flexibilitet.

Anmäl dig

Du kommer att få ett bekräftelsemail när du har skickat din anmälan. Om det inte dyker upp, kolla i skräpposten. Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna administrera din beställning. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.