Ashtanga Vinyasa yoga

är en fysisk yogaform med fokus på andningsteknik (pranayama), yogaövningar (asanas) och blickfokusering (dristi). Du följer ett flöde av asanas där andningen synkroniseras med rörelserna.

Ashtangayogan ger dig ökad muskelstyrka, balans, smidighet och livskraft. Genom medveten andning, yogapositioner, blickfokusering och koncentration utvecklar du din kroppskontroll och din kontroll över sinnena likväl som en medvetenhet om ditt inre.

Alla positioner (asanas) har ett terapeutiskt syfte, att balansera upp obalanser och vitalisera kroppen. Varje asanas är förberedande för de efterföljande. Det finns tre grupper av serier i ashtanga yogasystemet. Den första serien (yoga chikitsa) avgiftar och rättar till kroppen.

Läs mer om Ashtanga

Ashtanga Mantra

Dvala

konsten att flöda i vila, där du släpper taget till ljudet av gongen. 

Dvala är en meditativ yogaform, det handlar om att slappna av och skapa
återhämtning – fysiskt, mentalt och själsligt. När du praktiserar mjuka, stilla och avslappnande positioner, vilande och med så mycket avlastning som möjligt med hjälp av ex kuddar, filtar, stol, vägg, när kroppen blir fysiskt avlastad är det lättare att slappna av på djupet. Du ”sjunker in” i positionen, och det leder till att du återhämtar dig.
Gongen har i årtusenden används för olika syften, som att få odlingar att växa bättre till att läka människors psykiska obalanser. Den vibrerar med 72 000 olika frekvenser, lika många som våra meridianer i kroppen och fungerar som en slags stämgaffel som sägs vibrera in på cellnivå och skapa balans och frigöra mentala, emotionella och fysiska blockeringar, djupt liggande spänningar kan släppa och man känner sig avslappnad efteråt.

Yoga med fokus på andning och meditation

är en tradition för fysiskt, mentalt, känslomässigt och andligt växande.

Den består av enkla dynamiska rörelser, andnings- och fokuseringstekniker, avslappning samt olika typer av meditationer.

Det handlar om att skapa en djup kontakt med dig själv, här och nu och att skapa en upplevelse av sin sanna identitet bortom alla ständiga förändringar i kropp, sinne och känsloliv.

Yoga ger mental balans och inre avslappning. Den stärker nervsystemet och muskler, stimulerar cirkulationen, stärker immunförsvaret, rensar kroppen från gifter och skapar en ökad känsla av liv i kroppen.

Yoga är att hedra sig själv, att möta sig själv och kärleksfullt ta hand om sig själv.

Medicinsk yoga

Det är en mjuk och meditativ yogaform där andning, utsträckande rörelser och meditation kombineras med djupavslappning. Yoga skapar mer balans i livet och hjälpa kroppen att stärka sig själv och föra dig närmare en medvetenhet om dig själv, din kropp och livet.

Yoga betyder förening eller balans och handlar om att skapa balans mellan kroppen, sinnet och själen. Yogan är ingen religion, det är en praktisk, fysik och mental träning för kropp och sinne.

Medicinsk yoga kan även utövas med stol för dig som av olika anledningar har svårt att sitta på golvet.

Mysore

är ashtangayoga som ej är ledd. När du kan andningen och solhälsningarna och några av de efterföljande asanas är det dags att gå vidare. När du kommer in i shalan rullar du bara ut din matta, (läser mantrat om det känns bekvämt) och börjar med solhälsningarna. Därefter yogar du så långt i serien som du blivit introducerad i: stående asanas, de sittande och sist de avslutande.

Ett flödesschema finns till hands om du behöver. Monica finns på plats för att hjälpa dig. Mysore är fantastiskt och utvecklande, möjligheten du får att bli korrigerad gör dig trygg och säker i din yoga.

Postural yoga

Bli posturalt medveten i din vardag – när du ligger, sitter, står och går – och hitta en avspänd och stark hållning inifrån och därigenom fysisk balans! Postural yoga passar alla kroppar och är ett fantastiskt komplement till annan träning. Den ger dig styrka inifrån och ut och detta ger i sin tur fysisk balans.

De posturala musklerna är bland annat våra hållningsmuskler nära ryggraden. Det är vår primära muskulatur, medan all annan muskulatur är sekundär. Med härligt avspänd djupandning med magen och enkla yogaövningar stärker vi dessa posturala djupgående muskler. Vi stärker våra psoasmuskler (ett samlingsnamn för psoasmajor, psoasminor och iliacus), som utgår från mitten av ryggen, löper på insidan av bukhålan och fäster i lårbenet. De stabiliserar rygg och bäcken och ger en jämn viktfördelning från huvudet till fötterna. Just våra höftböjarmuskler är ofta stela och utmattade och behöver stärkas. Vi stärker även vår sekundära muskulatur och genom medvetenhet och noggrannhet kan du släppa på spänningar och obalanser i kroppen, vilket öppnar upp för smärtlindring och funktionsförbättring i hela kroppen. 

Monica och Lotta är utbildade av Rebecca Reis som är grundare av Postural yoga.