Ashtanga Vinyasa yoga

är en fysisk yogaform med fokus på andningsteknik (pranayama), yogaövningar (asanas) och blickfokusering (dristi). Du följer ett flöde av asanas där andningen synkroniseras med rörelserna.

Ashtangayogan ger dig ökad muskelstyrka, balans, smidighet och livskraft. Genom medveten andning, yogapositioner, blickfokusering och koncentration utvecklar du din kroppskontroll och din kontroll över sinnena likväl som en medvetenhet om ditt inre.

Alla positioner (asanas) har ett terapeutiskt syfte, att balansera upp obalanser och vitalisera kroppen. Varje asanas är förberedande för de efterföljande. Det finns tre grupper av serier i ashtanga yogasystemet. Den första serien (yoga chikitsa) avgiftar och rättar till kroppen.

De åtta grenarna, ash-tanga, är en del av Patanjali Yoga Sutras och en viktig del av yogan. Dessa kan tolkas och beskrivas på olika sätt men varje gren är en länk som är av betydelse för de andra. Dess åtta grenar är: Yama (återhållsamhet), Niyama (disciplin), Asana (ställningar), Pranayama (andningskontroll), Pratyahara (tillbakadragande av sinnena), Dharana (koncentration), Dhyana (meditation), Samadhi (kontemplation/djup meditation).

Ordet yoga har tre betydelser, möjlighet,välgång och förening. Yoga är också den heliga kunskapen om hur vi läker just just obalanser och till slut blir ett med oss själva.

Läs mer om Ashtanga

Ashtanga Mantra

Dvala

konsten att flöda i vila, där du släpper taget till ljudet av gongen. 

Dvala är en meditativ yogaform, det handlar om att slappna av och skapa
återhämtning – fysiskt, mentalt och själsligt. När du praktiserar mjuka, stilla
och avslappnande positioner, vilande och med så mycket avlastning som
möjligt med hjälp av ex kuddar, filtar, stol, vägg, när kroppen blir fysiskt
avlastad är det lättare att slappna av på djupet. Du ”sjunker in” i positionen,
och det leder till att du återhämtar dig.
Gongen har i årtusenden används för olika syften, som att få odlingar att växa
bättre till att läka människors psykiska obalanser. Den vibrerar med 72 000 olika
frekvenser, lika många som våra meridianer i kroppen och fungerar som en slags
stämgaffel som sägs vibrera in på cellnivå och skapa balans och frigöra mentala,
emotionella och fysiska blockeringar, djupt liggande spänningar kan släppa och
man känner sig avslappnad och liksom tömd efteråt.

Kundaliniyoga

betyder livsenergi och är en tradition för fysiskt, mentalt, känslomässigt och andligt växande. Den består av rörelser, andnings- och fokuseringstekniker, avslappning samt olika typer av meditationer. Det handlar om att skapa en djup kontakt med dig själv, här och nu och att skapa en upplevelse av sin sanna identitet bortom alla ständiga förändringar i kropp, sinne och känsloliv.

Kundaliniyoga ger mental balans och inre avslappning. Den stärker nervsystemet och muskler, stimulerar cirkulationen, stärker immunförsvaret, rensar kroppen från gifter och skapar en ökad känsla av liv i kroppen.

Yoga är att hedra sig själv, att möta sig själv och kärleksfullt ta hand om sig själv.

Medicinsk yoga

är lätta, lugna och medvetna rörelser och passar de flesta med fysiska och psykiska begränsningar. Det är en mjuk och meditativ yogaform där andning, kroppsövningar och meditation kombineras. Vill du skapa mer balans i ditt liv och hjälpa kroppen att stärka sig själv? Medicinsk yoga passar också dig som är helt frisk och kan föra dig närmare en medvetenhet om dig själv och din kropp och öka balansen i ditt liv.

Medicinsk yoga är en terapeutisk yogaform som framförallt används inom vården. Mer än 90 % av all forskning på yoga i Sverige är testad på Medicinsk yoga och över 156 sjukhus och vårdcentraler i Sverige använder det som behandlings- och träningsform.

Medicinsk yoga har visat sig ha positiva effekter för bland annat ryggproblem, högt blodtryck, hjärtproblem, stress, migrän, utmattning och smärtproblematik.

Yoga betyder förening eller balans och handlar om att skapa balans mellan kroppen, sinnet och själen. Yogan är ingen religion, det är en praktisk, fysik och mental träning för kropp och sinne.

Medicinsk yoga kan även utövas med stol för dig som har svårt av olika anledningar att sitta på golvet.

Mysore

är ashtangayoga som ej är ledd. När du kan andningen och solhälsningarna och några av de efterföljande asanas är det dags att gå vidare. När du kommer in i shalan rullar du bara ut din matta, (läser mantrat om det känns bekvämt) och börjar med solhälsningarna. Därefter yogar du så långt i serien som du blivit introducerad i: stående asanas, de sittande och sist de avslutande.

Ett flödesschema finns till hands om du behöver. Monica finns på plats för att hjälpa dig. Mysore är fantastiskt och utvecklande, möjligheten du får att bli korrigerad gör dig trygg och säker i din yoga.

Nybörjaryoga

Med nybörjaryoga är tanken att du i lugn och ro kan prova på om yoga är något du vill fortsätta med. Fokus är på enkla fysiska positioner, andningsövningar och mentalt fokus inåt.

Vi har skalat bort flera verktyg (mantra, drishti, bandha, mudra) som normalt används för att fördjupa och förstärka effekterna av yoga. De delarna beskrivs och förklaras under klassen istället. Yoga handlar inte om prestation utan alla gör efter egen dagsform. Det handlar både om att hjälpa kroppen att släppa spänningar och att slappna av i sinnet när vi behöver ta oss igenom perioder av stress, sorg, överansträngning eller annan mental påfrestning.

Du behöver inte byta om inför klassen, det räcker om du har tillräckligt mjuka kläder för att kunna sitta på en kudde alt. stol. Ullmatta, kan hyras för 20 kr under passet.

Nybörjaryogan är framtagen som introduktion till övriga yogaformer. Den genomförs rullande i 7 olika pass.

Postural yoga

Bli posturalt medveten i din vardag – när du ligger, sitter, står och går – och hitta en avspänd och stark hållning inifrån och därigenom fysisk balans! Postural yoga passar alla kroppar och är ett fantastiskt komplement till annan träning. Den ger dig styrka inifrån och ut och detta ger i sin tur fysisk balans.

De posturala musklerna är bland annat våra hållningsmuskler nära ryggraden. Det är vår primära muskulatur, medan all annan muskulatur är sekundär. Med härligt avspänd djupandning med magen och enkla yogaövningar stärker vi dessa posturala djupgående muskler. Vi stärker våra psoasmuskler (ett samlingsnamn för psoasmajor, psoasminor och iliacus), som utgår från mitten av ryggen, löper på insidan av bukhålan och fäster i lårbenet. De stabiliserar rygg och bäcken och ger en jämn viktfördelning från huvudet till fötterna. Just våra höftböjarmuskler är ofta stela och utmattade och behöver stärkas. Vi stärker även vår sekundära muskulatur och genom medvetenhet och noggrannhet kan du släppa på spänningar och obalanser i kroppen, vilket öppnar upp för smärtlindring och funktionsförbättring i hela kroppen. 

Monica och Lotta är utbildade av Rebecca Reis som är grundare av Postural yoga.